قیمت زرشک پفکی و دانه اناری سال ۹۸

در سالی که  گذشت با چندین جهش غیر منتظره بناگاه قیمت زرشک چندین برابر شد. اصلا اغراق نشده است که اگر بگوییم قیمت عمده زرشک  بیش از  ۲.۵  برابر قیمت زرشک در زمان مشابه سال قبلش شد. این تغییر ناگهانی دلایل بسیاری داشت که ما به برخی از آن ها قبلا اشاره ای کرده ایم. از جمله می توان  نوسانات نرخ ارز و دلار  و همچنین کم بارده بودن زرشک امسالی را برشمرد. اتفاقی که برای قیمت زعفران نیز افتاد اما بعد یک ماه به قیمت قبلی بازگشت.

قیمت زرشک خشک

در پست  قیمت روز زرشک دانه اناری قاین به تحولات قیمت زرشک در سالی که گذشت پرداختیم و با نمودار قیمت زرشک دانه اناری و قیمت زرشک پفکی را در ماههای مختلف سال ۹۷ نشان دادیم. 

در اینجا به قیمت زرشک در ابتدای سال ۹۸ می پردازیم. این پست در حالی نوشته می شود که تعطیلات عید تمام شده است و اولین روز کاری  بازار در سال ۹۸ به طور رسمی شروع شده است.

مشکلات تولید و فروش زرشک

از جمله مشکلات زراعت و باغداری زرشک می توان به مورد های زیر اشاره نمود:

خشکسالی های ممتد و پی در پی سال های اخیر: این امر می طلبد که روش های بهینه آبیاری استفاده شود. این امر گاهی بازدهی را تا ۵ برابر افزایش می دهد. از مزایای دیگر آبیاری های نوین مثل قطره ای عدم رشد علف های هرز در باغات و استفاده کمتر از کود و آفت کش ها می باشد.

  • حمله آفت ها به باغات زرشک
  • گرماهای شدید و بی امان در تابستان
  • سال های کم بار باغات زرشک. چون زرشک محصولی است که یک سال در میان پر پازده است. در سال استراحت باغات زرشک   درآمد باغداران کاهش می یابد. از جمله راه حل های این مشکل فرآوری زرشک است.
  • بیمه نبودن بیشتر باغات در برابر پیشامد های طبیعی مانند سرمازدگی و بارندگی های فصل پاییز

قیمت زرشک قاینات

تولید زرشک پلویی در خراسان

عمده تولید زرشک در خراسان جنوبی است.  در تولید زرشک  پلویی در ایران، رتبه اول متعلق به خراسان جنوبی است و بعد از آن  مازنداران (شهر تنکابن) در رتبه دوم قرار دارد. برای مثال از شهر ها و روستاهای زیر می توان به عنوان برخی از تولید کنندگان زرشک در خراسان جنوبی نام برد.

خرید زرشک پفکی

از روستاهایی مانند ، مهموئی یا مهمویی، سده، دشت، گازار، سیدان، قائنات و فنود و  گوکچین می توان از جمله مناطق تولید کننده زرشک در خراسان جنوبی و از توابع شهر های بیرجند (Birjand)، قاین (Qaen) نام برد.

در بیشتر روستاهای بالا بارگاه و تالار و سالن هایی برای خشک کردن زرشک وجود دارد. حتی برخی از این روستاها خود امکانات انبار و تمیز و سورت کردن زرشک را نیز دارند. هر چه امکانات روستاییان در زمینه فرآوری و بسته بندی زرشک بالاتر برود سود بیشتری عاید آن ها می شود و دست های واسطه کمتری در بین تولید کننده زرشک و مصرف کننده یا صادر کننده زرشک وجود خواهد داشت.

همچنین وقتی همه مراحل در یک محل انجام شود، هزینه های حمل و نقل  پایین تر می آید. در نتیجه هزینه نهایی تمام شده محصول پایین می آید و زرشک مصرفی با قیمت پایین تر به دست استفاده کننده می رسد.  از دیگر مزایا وجود امکانات فرآوری و بسته بندی زرشک می توان به  به دانه زرشک صدمات مکانیکی کمتری وارد می شود و در نتیجه زرشک خشک نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. 

خرید زرشک بیرجند

انواع گونه های زرشک برداشتی ایران و خراسان

  • زرشک زالزالکی (Berberis crataegina)
  • زرشک معمولی (Berberis vulgaris)
  • زرشک خراسانی (Berberis khorasanica)
  • زرشک راست خوشه (Berberis orthobotrys)
  • زرشک زرافشانی (Berberis integerriam)

خرید زرشک خشک 

 خشک کردن زرشک به منظور بالابردن ماندگاری زرشک و کاهش حجم نگه داری آن انجام می پذیرد. زرشک تازه در سردخانه  بیشتر از ۱۵ تا ۷۵ روز نمی تواند ماندگاری داشته باشد.  این مدت برای فضای بیرون از سردخانه خیلی کوتاه است و زرشک تازه (Fresh Barberry) بیشتر از چند روز سالم نمی ماند و سریع در معرض حمله قارچ ها قرار می گیرد. این در حالی است که میوه خشک زرشک ( dried Barberry Fruit) را  تا ماه ها در فضای نسبتا خنک بیرون بدون آسیب و خرابی می توان نگه داشت.

گرما باعث تغییر رنگ زرشک  می شود و کیفیت آن پایین می آید.  چنانچه زرشک خشک را در دمای مناسب یخچال نگه داری نمایید تا بیش از یکسال  رنگ و کیفیت خود را از دست نخواهد داد. اگر زرشک در فریزر نگه داری شود تا بیش از دو سال قابل مصرف است. 

به طور میانگین وقتی وزن دانه زرشک به یک پنجم وزن اولیه آن می رسد، زرشک خشک مساعد حاصل شده است.

خرید زرشک خشک پلویی

ترکیبات انواع زرشک

ترکیبات زرشک پلویی و زرشک هسته دار آبگیری و آب زرشک (Barberry Juice) را در جدول زیر می بینید.

قیمت زرشک سیاه  و همچنین قیمت زرشک فله ای از نوع زرشک پلویی را در مجموعه آبرام ببینید.

فواید مصرف زرشک (Barberry Benefits)

گفته می شود که زرشک در درمان عفونت های زیر موثر است:

  • عفونت ادرار
  • عفونت ریه ها
  • عفونت گلو
  • عفونت معده – روده ای

البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان زرشک جایگزین آنتی بیوتیک ها نیست. چنانچه عفونتی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. آن چه منظور ما از طرح این موضوع است تنها در جهت دادن اطاعاتی در مورد خواص زرشک است.

میزان مجاز مصرف زرشک

بهتر است از آب زرشک بیش از ۱۰۰ گرم و از خوردن دانه زرشک بیش از ۱۵ گرم در روز اجتناب گردد. چراکه مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث عوارض چون 

  • رنگ پریدگی
  • ضعف شدید
  • زیاد شدن بزاق
  • مسمومیت

شود.

قیمت زرشک در بازار تهران

تهران نه تنها پایتخت اداری ایران محسوب می شود بلکه پایتخت تجاری ایران نیز هست. درست است که عمده زرشک در خراسان جنوبی تولید می شود اما قیمت عمده زرشک هم در خراسان جنوبی و هم در تهران تعیین می شود. مخصوصا که شهرهای مولد زرشک چون قائنات و بیرجند از سایر شهرهای بزرگ ایران چون اصفهان، شیراز و تبریز به دور می باشد.

از این رو بسیاری از تجار خرید عمده زرشک پفکی و  زرشک دانه اناری خود را از تهران انجام می دهند.  در تهران بازار هایی چون بازار مولوی و بازار بزرگ، چهارراه مولوی، انبار نفت در نزدیکی میدان رازی و همچنین میدان محمدیه یا اعدام  و همچنین بازار خورده فروشی تجریش از جمله مناطقی هستند که می توان خرید زرشک خشک به صورت عمده و جزیی را از انها انجام داد. قیمت زرشک فله ای در بازار کلی فروشی تهران نسبت به مرکز پخش زرشک آبرام ۱-۲ هزار تومان گران تر است.

قیمت زرشک در بازار تهران

قیمت زرشک پفکی و دانه اناری

در مرکز پخش زرشک و فرآورده های زرشک آبرام قیمت زرشک پفکی و قیمت زرشک دانه اناری به قیمت کلی فروشی های دو شهر قاینات و بیرجند است. لیست قیمت زرشک آبرام برای فروردین ۹۸ را در زیر می بینید.  البته قیمت ها از اول اردیبهشت ۹۸ با ثبات تر خواهد شد. معمولا در نیمه دوم فروردین بازار در کمای سال جدید و عید قرار دارد.

لیست قیمت زرشک

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما