مرکز خرید زرشک صادراتی پفکی در تهران

به چه روشی می توان برای خرید زرشک صادراتی پفکی قیمت گرفت؟  و چه بازار ها و مراکز فروش زرشک ی در ایران و تهران برای خرید عمده زرشک وجود دارد؟  به طور کلی به چه زرشکی، زرشک صادراتی  می گویند و چه خصوصیاتی دارد؟ در ابتدای این پست و مقاله بشنوید در مورد پارامتر هایی که یک بار زرشک باید داشته باشد تا به عنوان زرشک صادراتی لیبل بخورد، بشنوید! در ادامه کامل تر به ان خواهیم پرداخت.

کاشت و پرورش زرشک و زعفران در ایران

در ایران خشک و نیمه خشک  و آب عامل و  فاکتور بسیار محدود کننده ای در کشت و کشاورزی محسوب می گردد و متناسب با میزان آب محصول کشاورزی که کشت می شود نیز متفاوت است. برای مثال در شمال پرآب، برنج کشت می شود که نیاز به آب فراوان دارد ودر سمنان و شاهرود کم آب پسته به عمل می آید چراکه میزان آب در کویر کم است و محدود کننده است. از فاکتور آب گذشته خاک یک منطقه نیز عامل مهمی است. در خاک هایی که کم بهره و شور هستند به ندرت محصولات باغی و درختانی چون زردآلو، گردو و … جای رشد و باردهی پیدا میکنند. اما کشاورزان با هوش ایرانی و خطه های کم آب و خاک های ضعیف به سراغ محصولاتی رفتند که این فاکتور مهم در کشاورزی را بتوانند برای آن ها ندید بگیرند. خراسان جنوبی نیز از هم از جنبه آب و هم از جنبه خاک کم توان و استعداد است. اما محصولاتی چون زرشک و زعفران بسیار  نسبت به خاک و هم به آب کم توقع هستند و از محصولات اصلی کشت شده در این منطقه به حساب آیند.

زرشک

زعفران گیاهی است که در شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی ها رشد آن شروع می شود و با اتمام بارندگی های بهار رشذ ان خاتمه می یابد. در مورد زرشک و انواع کشمش بدون هسته نیز باید بگوییم که میوه زرشک (Barberry Fruit) اگر آبیاری بهینه و بیشتر شود محصول بهتری می دهد اما در برابر تنشهای آبی نیز اندازه کافی مقاومت به خرج می دهد.

فصل خرید زرشک

از این رو نقش و اهمیت درختچه و میوه زرشک در شکوفایی اقتصادی این منطقه را نباید ندید گرفت. چه بسیار خانواده هایی که در این اقلیم خشک تنها ورودی سالانه درامد ان ها زرشک می باشد. با توسعه درست باغات زرشک و استفاده درست از منبع های آبی و قنات ها در این منطقه می توان به رشد این محصول کمک کرد. البته باید راه های صادراتی این محصول نیز گشترش یابد و بازاریابی و تبلیغات درست برای این محصول در سطح بین المللی انجام شود تا زرشک راه خود را در سبد کالا ی غذایی غیر ایرانیان نیز باز نماید.

چون اقلیم ایران خشک تر شده است. حتی سایر مناطقی که کمتر خشک بودند نیز روی به کشت زعفران و زرشک آورده اند.

  • آمار و ارقام تولید زرشک در ایران حاکی از آن است که بیش از ۹۸٪ از آن چه که در بازار زرشک ایران تولید می شود به خراسان جنوبی متعلق است. به صورت پراکننده و محدود در گوشه و کنار ایران چون اصفهان، خراسان رضوی، تنکابن نیز زرشک کشت و کار  می گردد. اعظم تولیدی این میوه در داخل ایران و به صورت میوه خشک استفاده می شود. البته از میوه تازه و خشک زرشک فراورده های زیادی تولید می گردد که بسیاری از ان ها خانگی تولید و استفاده می شوند. فرآورده هایی چون مربا زرشک و لواشک زرشک.
  • فصل خرید زرشک دانه اناری از اواخر فصل پاییز تا عید است. بعد از عید زرشک دانه اناری به سختی در بازار یافت می گردد.
  • فصل خرید زرشک پفکی از عید تا پاییز است. در زمستان به ندرت می توان پفکی خوب پیدا کرد.
  • فصل خرید زرشک تازه پاییز است. از اواخر مهرماه تا آدر ماه. بعد از این دوره زرشک تازه به صورت فریز شده موجود است
  • فصل خرید زرشک سیاه تازه از اواخر تابستان تا اواسط پاییز است. بعد از ان دوره تنها امکان  فروش زرشک سیاه خشک است.

خرید زرشک

فروش زرشک خراسان

شرایط اقلیمی در خراسان جنوبی به گونه ای است که کشت محصولات کشاورزی متنوع همچون کشمش پلویی قوچان را تحت تاثیر گرفته است. البته همیشه در گذشته اینگونه نبوده است و متاسفانه  ده های اخیر و از آن جا که ایران خشکسالی های پی در پی را از سر می گذراند قیلیم خشک خراسان جنوبی نیز خشک تر شده است. تا همین چند دهه پیش در این استان در روستاهای بیرجند و قاینات حتی دامپروری و باغداری های متنوع می شده است اما اکنون متاسفانه تنها به چند محصول خاص کن نیاز آبی زیاد ندارند محدود شده است. اکنون می توان به جرات گفت که کشاورزی و باغداری خراسان جنوبی به صورت تخصصی زرشک و زعفران شده است. چرا که هر دوی این محصولات احتیاج به آب فراوان ندارند و به راحتی می توانند کم آبی را تحمل کنند و خود را با شرایط اقلیمی آن منطقه به خوبی سازگار و هماهنگ کرده اند.

فروش زرشک خراسان

قیمت خرید عمده زرشک

قیمت خرید عمده زرشک با خرید خرده زرشک تفاوت بسیار دارد. اگر زرشک خرده بسته بندی شده باشد که این تفاوت قیمت بسیار فاحش می گردد. چراکه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل و کارخانه و کارگر و همچنین اضافه شدن واسطه های فروش قیمت نهایی زرشک بسته بندی شده تا ۴ و حتی ۵ برابر قیمت زرشک فله به شکل عمده فروشی می رسد.

فروش عمده زرشک

در زیر جاهایی که فروش عمده زرشک انجام می دهند را لیست می کنیمد

  • بازار بیرجند
  • بازار قاین
  • فروش عمده زرشک درمشهد –  بازار مصلی مشهد
  • فروش زرشک در بازار بزرگ تهران
  • فروش زرشک در بازار تهران -چهارراه مولوی
  • خیابان انبار نفت نزدیک میدان راضی در تهران
  • میدان محمدی یا همان میدان اعدام سابق

قیمت زرشک پفکی

قیمت زرشک پفکی در بازار عمده فروشی شهرهای تهران، مشهد و بیرجند و قاین بنا به کیفیت بین ۷۲ تا ۷۶.۵ هزار تومان در نوسان است. این قیمت در خرداد و اوایل تیر ماه به نظر ثابت است. برای سایر انواع زرشک از قبیل زرشک دانه اناری و زرشک زیرتالاری این قیمت پایین تر است. اگر زرشک سیاه شده باشد، برای تهیه لواشک همچنان کاربرد دارد. قیمت زرشک لواشکی از ۷ هزار تومان موجود است تا بالاتر. طبیعتا هر چه کیفیت زرشک لواشکی بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود.

قیمت زرشک پفکی

خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران

همانطور که در بخشهای بالا نیز شرح دادیم یکی از مکان هایی که در آن خرید عمده زرشک پفکی را می توان انجام داد بازار های تهران است. قیمت زرشک ۹۷ حتی به صورت عمده انچنان زیاد و سریع  بود که گاهی قیمت خرده فروشی و عمده فروشی به همدیگر نزدیک میشد.  بازار عمده فروشی تهران و خرده فروشی ان در چهارراه مولوی مکانی است برای خرید و فروش زرشک. کسانی که خرید عمده جهت مقاصد صادراتی دارند به این بازار نیز مراجعه می کنند.

خرید زرشک تازه خراسان جنوبی

خصوصیات زرشک جنوب خراسان به شرح زیر است:

  1.  میوه این زرشک خوراکی است.
  2. نوع میوه بی دانه است.
  3. از گونه بربریس ولگاریس می باشد.
  4. میوه خشک این گونه به دو نام زرشک پفکی و  زرشک دانه اناری شهره است.
  5. علاوه بر مصارف غذایی، در طب سنتی ایران مصرف دارویی نیز دارد که البته ما بدون نظر پزشک ان را به هیچ وجهی توصیه نمی کنیم.
  6. رنگ میوه تازه آن قرمز است.
  7. میوه خشک زرشک جنوب خراسان تیره تر از میوه تازه است.
  8. میوه خشک آن به نام زرشک پلویی نیز شهرت دارد.
  9. به زرشک پفکی که میوه خشک زرشک است، زرشک مجلسی نیز می گویند.

قیمت زرشک تازه 97

در پاییزگذشته  که هنوز قیمت زرشک اوج نگرفته بود،  قیمت زرشک تازه ۹۷ در میادین تره بار و میوه تهران ۲۱ هزار تومان نرخ گذاری شده بود.   این در حالیست که از همان اغاز فصل پاییز، قیمت زرشک خشک شروع به رشد وحشتناک نمود. به طنز دوستان فعال در حوزه زرشک می گفتند که قیمت زرشک همبای قیمت ارز و خودرو در حال تصاعدی بودن است.

قیمت زرشک ۹۷

خرید زرشک مرغوب

متاسفانه استاندارد های آنچنان خاصی برای اندازه گیری مرغوبیت زرشک وجود ندارد. هر ان چه وجود دارد بیشتر چشمی است و باید هر بار محصول زرشک را از نزذیک دید و در مورد مرغوبیت یا عدم مرغوبیت ان اضهار نضر نمود. شاید تنها فاکتوری که شناخته شده باشد، فاکتور پفکی بودن یا دانه اناری  بودن زرشک خشک است. می دانیم که زرشک پفکی اعلا تر از زرشک دانه اناری است. اما چه پارامترهای دیگری در این داستان دخیل هستند که بتوانیم زرشک خوب را از زرشک غیر خوب جدا کنیم؟ در زیر به یک سری از این فاکتور ها اشاره میکنم. اما باز هم می گوییم که بهتر است هر پارت زرشک مخصوصا در خرید عمده زرشک  درجه یک دیده شود و به دقت بازرشی گردد. به هر حال اما یکسری فاکتورهای کلی شامل زیر وجود دارد:

  1. زرشک کهنه نباشد. هر چه از عمر زرشک خشک بیشتر بگذرد مانند هر کالای خوراکی و غیر خوراکی دیگر کیفیت آن پایین تر می آید.
  2. هر چه دانه های زرشک پفی تر و جرم حجمی آن کمتر باشد خوب تر و بازار پسند تر است.
  3. هرچه دانه های میوه خشک  زرشک بزرگتر و درشت تر باشند مطلوبتر است.
  4. رنگ دانه های زرشک به صورت طبیعی خوش رنگ باشند. نه خیلی تیره و نه خیلی روشن
  5. بار کارتن شده و بسته بندی شده زرشک خوب تمیز شده باشد. به گونه ای که اثری از اجسام خارجی چون سنگریزه در آن دیده نشود.
  6. بار کارتن شده زرشک خوب سورت شده باشد به طوریکه دانه های ان یکدست پفکی و هم اندازه باشند.
  7. رطوبت آن ناه زیاد باشد و نه کم. متاسفانه برخی از سود جویان برای اضافه شدن به وزن زرشک به آن آب می زنند تا بجای زرشک آب را به خریدار به قیمت زرشک بفروشند!!
  8. روغن نخورده باشد یا بسیار کم روغن خورده باشد. برای ظاهر زیباتر زرشک به آن کمی روغن می زنند اما این کار هم ماندگاری زرشک را پایین می آورد و هم ارگانیک بودن آن را از بین میبرد.

اگر یک بار زرشک موارد بالا را رعایت کرده باشد می توان گفت در مجموع بار خوبی است و در درجه بندی ها زرشک پفکی اعلا نام بگیرد. هر چند باز هم تاکید می شود هار پارت زرشک قبل از خریداری خوب دیده و بازرسی شود و حتی اگر لازم شد به آزمایشگاه نیز فرستاده شود تا نتیجه آنالیز آن  باشد.

خرید زرشک مرغوب

خرید زرشک سیاه

علاوه بر زرشک جنوب خراسان در ایران گونه های دیگر زرشک نیز پیدا می شود.برای مثال گونه های خوراکی زیر:

  1. زرشک کوهی دانه دار  – سیاه  یا قرمز رنگ است و به عنوان زرشک آبگیری از ان بهره می برند.
  2. زرشک کوهی بی دانه – سیاه رنگ است. بسیار کمیاب است و به عنوان گرانقیمت ترین زرشک ایران از ان نام برده  می شود. به آن زرشک خورشت خلال یا زرشک کرمانشاهی هم گفته می شود.
  3. زرشک قرمز وحشی دزفول

زرشک سیاه به نسبت زرشک قرمز مصرف آبگیری بیشتری دارد و آب زرشک (Barberry juice) سیاه را مردم بیشتر از آب زرشک قرمز دوست دارند.

از گونه هایی که برای تزیین فضای سبز کشور نیز نام برده می شود نباید غافل بود. این گونه ها همچون زرشک ژاپنی برای زیبایی پارک و فضای سبز باغچه خانه ها کاربرد دارند.

خرید زرشک سیاه

خرید زرشک تازه آبگیری

از اواسط فصل تابستان  تا پاییز زرشک سیاه در برخی از کوه ها و جنگل های ایران به مرحله برداشت می رسند. مردم نزدیک به این کوه ها و جنگل ها، زرشک را که وحشی و خودرو نیز می باشند جمع آوری می کنند و به فروش می رسانند. زرشک کوهی یا زرشک جنگلی هم قرمز رنگ هستند و هم آبی متمایل به سیاه. از این گونه های زرشک بیشتر جهت آبگیری انجام می شود. خرید زرشک تازه ابگیری در فصل تابستان و پاییز انجام که فصل برداشت زرشک است انجام می گیرد. بخشی از زرشک آبگیری خشک می شود و در کل طول سال برای استفاده در عطاری ها و خشکبار فروشی ها یافت میشود. برای ماندگاری بیشتر زرشک خشک، به آن نمک نیز اضافه می شود. البته فروش زرشک کوهی به فراوانی فروش زرشک پلویی نیست و گروهی از مردم خرید اینترنتی زرشک کوهی انجام می دهند.

سایت خرید زرشک

از طریق سایت خرید زرشک می تواند انجام پذیرد. از جمله سایتهایی که بتوان از آن ها زرشک را به صورت اینترنتی خرید کرد می توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • رضوی کالا
  • پارسلو
  • مشهد زعفران
  • دیجی کالا (digikala) – جالبست که بدایند زمانی دیجی کالا فروشنده لوازم الکترنیک بود.  بعدها دیجی کالا لوازم خانگی را نیز به آن اصافه نمود. و امروزه تقریبا کالایی وجود ندارد که نتوان از طریق دیجی کالا خرید.
  • و بسیاری دیگر چون ایبیار، رکولند و کلن فروشگاه های خرید آنلاین یا سوپر مارکت های انلاین چون  شهروند.

البته سایت خرید زرشک  معمولا برای خرید های جزیی و بسته بندی شده است. برای خرید عمده زرشک باید به  بازار های عمده فروشی مراجعه نمود. ما در مجموعه ابرام نیز فروش انواع زِرشک به صورت عمده را انجام می دهیم.

خرید نهال زرشک بی دانه

تحقیقات محققان کشاورزی و علوم زیستی حاکی بر ان است که برای تولید زرشک اعلا و با کیفیت که بتواند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد چند عامل مورد توجه قرار می گیرد:

  1. اولین فاکتور خاک است. هر چه خاکی که در آن زرشک پرورش داده می شود غنیتر باشد درخت زرشک بار و میوه بهتر می دهد. میوه بهتر یعنی درشت تر و رنگ و ظاهر و شکل بهتر.
  2. استفاده درست از منابع بسیار محدود و کم آبی
  3. نهال زرشک از میان نژادی که  پر محصول است  انتجاب شود.
  4. زمان و میزانی که کشاورز صرف رسیدگی به باغات زرشک را دارد.
  5. هر چه کشاورز کهنه کار تر باشد، تجربه بیشتری دارد و زرشکی که تولید می شود هم کمی و هم کیفی بالاتر است.
  6. نحوه جمع آوری میوه زرشک.
  7. نحوه خشک کردن میوه تازه و نم زدایی کردن از ان
  8. روش نگهداری میوه خشک تا رسیدن به دست مصرف کنندگان
  9. روش های درست حمل و نقل برای کاهش آسیب به میوه خشک  و تازه زرشک

امروزه کشاورزان نه تنها خراسان، بلکه سایر نقاط کشور نیز علاقمند به کشت نهال زرشک هستند.  اکنون در خراسان رضوی و استان اصفهان زرشک کشت می گردد. برای خرید درخت زرشک جهت کشاورزی یا جهت کاشت در گلدان باید به شهر  های بیرجند و قاین مراجعه نمود. چراکه مرکز خرید درختچه زرشک انجاست. اما خرید اینترنتی نهال زرشک نیز توست برخی از فروشگاه های انلاین و یا اشخاص انجام میگیرد. مرجعه به سایت های عمومی چون دیوار و شیپور نیز می تواند کمک بزرگی باشد تا شما را به فروشندگان نهال زرشک متصل کند. برای مثال در سرچ ها خرید نهال زرشک مشهد و خرید نهال زرشک در شیراز را داریم. این نشان از رونق گرفتن بازار فروش و خرید بوته زرشک دارد.

خرید نهال زرشک

خرید آب زرشک سیاه

برای تهیه آب زرشک سیاه دو راه معقول دارد؛

  1. مراجعه به مغازه های بستنی و آب میوه فروشی. معمولا یکی از آب میوه های مورد علاقه بخصوص در تابستان، آب زرشک سیاه است. آب زرشک قرمز نیز در این مغازه ها یافت می شود اما به محبوبیت آب زرشک سیاه نیست. آب زرشکی که در سوپر مارکت ها یافت می شود معمولا آب زرشک سیاه است. خرید آب زرشک سیاه با قیمت مناسب انجام می شود. چراکه درصد آب به زرشک در این نوع محصول به علت ترشی بالاست.
  2. راه  دوم که راهی به صرفه تر است گرفتن آب زرشک در منزل است. طرز تهیه آب زرشک را قبلا شرح داده ایم.

صادرات زرشک از ایران

در بالا نوشتیم که زرشک در ایران تولید و فراوری می گردد. این محصول انحصاری به کشور ما می تواند پتانسیل های اقتصادی فراوانی برای کشاورزی ایران به همراه داشته باشد اما این منوط به این مساله است که روی این محصول به قد کافی کار شود. باید فراورده های آن خوب شناخته شوند و امکان سنجی گردند که ذائقه خریداران زرشک در کدام سمت است. مربای زرشک را می پسندند یا سس زرشک را ؟ مصرف زرشک به صورت اسنک یا در پخت غذا برای آن ها جالب تر است؟ کدام کشور به کدامیک از فراورده های ذکر شده متمایل تر است؟  چگونه محصولی که تاکنون ناشناس بوده است را در دنیا بشناسانیم؟

تاکنون کار جدی برای معرفی این میوه از طرف صادر کنندگان و تجار رخ نداده است.  به صورت سنتی و دست و پا شکسته به برخی از کشور ها صادرات زرشک داریم که از جمله می توان از کشور های ذیل نام برد:

  • آلمان
  • ترکیه
  • روسیه
  • رومانی
  • افغانستان
  • کانادا
  • نروژ
  • ایتالیا
  • عمان
  • امارات
  • پاکستان
  • کانادا
  • لهستان

صادرات زرشک و زعفران

زرشک و زعفران ایران همواره با همدیگر تعریف می شوند. بسیاری از تجاری که در زمینه زعفران فعالیت دارند در زمینه زرشک نیز مشغول هستند. البته ما در مجموعه زرشک آبرام استثنا هستیم. ما به طور تخصصی فقط در زمینه زرشک فعالیت داریم.  افزایش صادرات زعفران و زرشک می تواند باعث بیشتر شدن و درامد قابل ملاحظه برای کشور شود. قیمت زعفران در سال جاری به ناگهان افزایش یافت اما دوباره متعادل شد. اما قیمت زرشک ۹۷ با شیب تندی رو به افزایش بود.

خرید زرشک

انواع زرشک صادراتی

زرشک در انواع مختلف در ایران قابلیت صادرات را دارد.  برای مثال هم میتوان زرشک پفکی اعلا صادر کرد و هم زرشک دانه اناری درجه دوم یا حتی زرشک سیاه جهت مقاصد دارویی. چنانچه خرید زرشک صادراتی برای صنایع غذایی مانند تولید کنسانتره، رب زرشک (barberry paste)، یا سس زرشک (barberry sauce ) باشد، کیفیت ظاهر زرشک چندان اهمیت ندارد. ریز ر درشت بودن دانه های زرشک اهمیت ندارد. چراکه له می شود و آب آن گرفته می شود.  اما چناچه زرشک خریداری شده بخواهد بسته بندی شود و یا به صور ت مستقیم در غذاها یا رستوران ها استفاده گردد، کیفیت ظاهری ان نیز اهمی پیدا می کند.

زرشک پفکی صادراتی

از انواع زرشک صادراتی، زرشک پفکی است.  در بالا از زرشک پفکی را بارها نام برده شد.  اما زرشک پفکی چیست؟ خشک کردن زرشک تازه پرورشی خراسان جنوبی به متدها و اسلوب های مختلف انجام می گیرد. از جمله به شیوه سایه خشک که فرایندی پیچیده و زمان بر است. برای تولید زرشک سیاه خشک یا همان پفکی باید زرشک به گونه ای از درخت چیده شود که آسیب فیزیکی و مکانیکی به دانه های زرشک وارد نشود. زرشک با شاخه های بریده شده به سوله های سربسته که در آن عبور و مرور هوا به خوبی در جریان است منتقل میگردد. سپس برروی داربست ها گذاشته می شوند تا در طی سه تا شش ماه به ارامی رطوبت خود را از دست بدهند. زرشک خشکی که تولید میشود دارای پایین ترین جرم حجمی است و در نتیجه بسیار پفکی می باشد.

قیمت زرشک خشک

فروش زرشک صادراتی

امروزه بازاریابی و تبلیغات نقش مهمی در صادرات کالا ها و خدمات صادراتی بازی می کند. بازاریابی در واقع شناخت نیاز مشتری و براورده کردن آن از طریقه ارایه محصولی است که بیشترین همپوشانی با نیاز مشتری را داشته باشد. در جهان و بازاری که رقابت سنگینی در جذب مشتری وجود دارد، باید شرکت های صادراتی به بهینه ترین شکل ممکن تبلیغات و بازاریابی خود را انجام دهند. اگر رقبای ما در بازار های جهانی نیاز مشتری را بهتر از ما بشناسند و برطرف کنند، مشتریان نیازی نمی بینند که به ما مراجعه کنند.  زرشک و زعفران از محصولات غیر نفتی ایران هستند که می توانند جایگاه منحصر بفردی درعرصه صادرات غیر نفتری بازی کنند. متاسفانه وقتی صحبت از صادرات می شود، ذهن بیشتر مردم معطوف به زعفران ، فرش، کالاهای پتروشیمی، پسته و خرما می شود. این در حالیست که ایران پتانسیل های فراوانی چه از لحاظ کالا و چه از لحاظ خدمات دارد. از جمله خدمات می توان به خدمات بهداشتی و پزشکی آشاره نمود و از جمله میوه های صادراتی که هم به صورت خشک و هم به صورت تازه قابلیت صادرات را دارد به زرشک خشک و همچنین زرشک تازه اشاره نمود. مزیت اصلی فروش زرشک صادراتی برای ما اینتست که زرشک متعلق به کشور ماست. در جاهای دیگر دنیا شاید به صورت پراکنده کشت و کار شود اما در داخل ایران به صورت گسترده در خراسان جنوبی کاشته می شود.  از این رو چه میوه خشک زرشک  (Dried baberry fruit)  و چه فراورده های آن تنها متعلق به بازار ایران است.  این مزیت رقابتی بزرگی است که کشور ما در بازار بدون رقیب حضور داشته باشد.

اما اینکه زرشک هنوز چه به عنوان یک میوه  و چه به صورت چاشنی غذایی ناشناس است، عیب و مانع بزرگی در فروش زرشک صادراتی به حساب می آید.

بسته بندی زرشک صادراتی

         طبق نظریه صداقت فلاحی، م. 1367، فرآیند و بسته بندی زرشک ( فاز اول) سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانپژوهشکده خراسان.)

  1. نسبتهای رطوبت

  2.  اکسیژن انتقالی

از فاکتورهای عمده ای هستند‎که  طول عمرمحصولات خشک را کنترل می‎کنند. رطوبت ،اکسیژن و دی اکسیدکربن انتقالی از سطوح مواد بسته بندی دارای اهمیت زیادی در تعیین کیفیت و طول عمر مواد غذایی تازه، سرد و بسته بندی شده به طریقه کنترل اتمسفر می‎باشد .بلیتز( Belitze, .1988. Food. Food chem. Book. ) نیز گزارش داد که با نگهداری محصولات در شرایط فاقد هوا می‎توان از واکنش‎های قهوه‎ای شدن از نوع اکسیداسیون جلوگیری نمود. با توجه به اینکه عرضه زرشک به بازار به صورت میوه خشک می‎باشد.در این طرح سعیی شده است که تغییرات رنگدانه ها در شرایط عدم حضور اکسیژن بوسیله بسته بندی در گاز ازت و خلاء بررسی شود تا با افزایش عمر ماندگاری میوه و با توجه به اهمیت تغذیه‎ای، دارویی و اقتصادی آن، به بازار جهانی معرفی گردیده و بتواند به عنوان یکی از اقلام صادرات غیر نفتی مطرح گردد.

خرید زرشک بسته بندی شده

زرشک در بسته های کوچک زیر نیم کیلو و همچنین در بسته های بین ۷ تا ۱۰ کیلو گرم وجود دارد.  بسته های کوچک بیشتر برای مصارف خانواده هاست که در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. در طرف دیگر این داستان بسته بندی های بزرگتر وجود دارد که بیشتر برای مصارف بنکداری ، فروش فله زرشک و صادرات زرشک به کار برده می شود. برای خرید زرشک بسته بندی کوچک به مغازه ها و سوپر مارکت ها  مراجعه کنید. از برند های  ایرانی موجود در بازار زرشک می توان به نام های زیر اشاره کرد:

  •  زرشک سحرخیز  – فروش زرشک سحرخیز در خارج از یاران نیز صورت میگیرد.
  • زرشک بسته بندی بهرامن
  • زرشک بسته بندی شده  آبرام
  • زرشک بسته بندی شده خشکپاک  – این بسته بندی مربوط به سوپر مارکت های یاران دریان است.
  • زرشک بسته بندی شده چاپار
  • زرشک بسته بندی شده عباس زاده

زرشک های بسته بندی شده با برند های ایرانی کم کم در حال باز کردن  جایگاه خود در دنیا هستند.

برای خرید زرشک بسته بندی مخصوص عمده فروشی ها و صادرات باید به بازار های عمده فروشی که بورس زرشک هستند مراجعه نمود. برای مثال خرید زرشک در بازار مشهد و همچنین خرید زرشک در بازار تهران. این دو بازار از مراکز اصلی خرید و فروش عمده زرشک هستند. در بیرجند و قاین که مرکز تولید زرشک هستند برای خرید عمده زرشک یا باید به کشاورزان مراجعه کرد و یا به صاحبان کارگاه های اماده سازی زرشک. بسته بندی های هفت تا ده کیلویی معمولا زرشک فله محسوب می گردند.

 

زرشک صادراتی ارگانیک

امروزه  مواد غذایی ارگانیک در بین انسان ها رواج فوق العاده دارد. از دلایل این ام بالاتر رفتن سطح درامد انسان ها در بیشتر نقاط دنیا است. دسته ای از مردم که دیگر نگران تامین نیاز اولیه خود در تامین مواد غذایی نیستند به نیازهای لوکس تر می پردازند. از جمله خرید مواد غذایی ارگانیک. یک ماده غذایی باید از یکسری دستورالعمل ها پیروی کند تا به عنوان یک محصول ارگانیک نام گرفته شود.  یکی از این موارد عدم استفاده از کود ها و آفت کشها است. در زرشک تولید شده در خراسان جنوبی آفت کش و سم برای درختان استفاده نمی شود. از این رو زرشک این پارامتر مهم ارگانیک بودن را دارد. اما برای تععین دقیق این مورد باید قبل از اینکه فروش زرشک صادراتی ارگانیک داشته باشیم، در ازمایشگاه  بررسی شود.به طور کلی در مجموع  زرشک صادراتی اراگانیک و غیر ارگانیک به کشور های زیر صادر می شود.

صادرات زرشک به امارات

امارات از جمله کشور های همسایه ماست که مبادلات زیادی بین ایران و امارت انجام می شود. در دورانی که از ایران به اسانی کالا به سایر نقاط دنیا انجام نمی شود، امارات به گونه ای به کمک ایران بود. بسیاری از کالا ها از امارات دوباره برچشب می خورد و به کشور مقصد فرستاده میشذ. صادرات زرشک به امارات انجام می شود. البته نه در سطح خیلی وسیع اما همچنان از شهرها و بنادر جنوبی کشور مانند قشم به امارات زرشک ارسال می گردد. از جمله سایر کشور ها می توان به لیست زیر اشاره نمود.

  • صادرات زرشک به کویت – همانند امارات، کویت نیز به علت نزدیکی به ایران یکی از مقاصد خرید زرشک صادراتی است.
  • صادرات زرشک به روسیه
  • صادرات زرشک به ترکیه
  • صادرات زرشک به عراق
  • صادرات زرشک به گرجستان
  • صادرات زرشک به آلمان

زرشک صادراتی ارگانیک

خرید زرشک صادراتی پفکی

یکی از دغدغه های تجار، کارخانه داران و صادرکنندگان زرشک و فراورده های آن تهیه زرشک مناسب با کیفیت و مرغوبیت بالا و در عین حال با قیمت مناسب است. خرید زرشک صادراتی پفکی را می توان مستقیما از باغداران و کشاورزان  و یا بنکداران خراسان جنوبی در شهر هایی چون بیرجند و قائنات تهیه کرد. علاوه بر آن بازارهای عمده فروشی مهمی در تجارت زرشک وجود دارند که به آن ها نیز می توان رجوع نمود. از جمله  همانطور که قبلا هم ذکر کردیم فروش عمده زرشک در بازار مشهد و همین طور فروش عمده زرشک در بازار تهران در چهارراه مولوی صورت می گیرد. می توان یکسری از تامین کنندگان را نیز به شکل انلاین پیدا نمود که در دیوار و شیپور اگهی می کنند.

خرید زرشک صادراتی

فرآورده های زرشک

علاوه بر فروش میوه زرشک، می توان در بازار داخل و خارج فروش مربا زرشک، فروش کنسانتره زرشک و فروش عصاره زرشک نیز داشت. بسیاری از مصرف کنندگان خارجی ممکن است با زرشک آشنا نباشند و طول بکشد که زرشک را بشناسند وبخرند. اما اگر زرشک به شکل فراورده ای مانند سس آماده شود، آنگان ذهن  خریدار خارجی با مفهوم سس آشناست و خرید سس زرشک یا خرید رب زرشک به آسانی انجام می شود و شاید نیاز به بازاریابی های پیچیده هم دیگر نباشد. از دیگر فراورده های زرشک می شود  ژله زرشک و لواشک زرشک را نام برد.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما