قیمت زرشک پفکی صادراتی

زرشک پفکی صادراتی چه زرشکی است؟ و قیمت زرشک پفکی صادراتی چند است؟ این ها سوالاتی است که در اینجا تلاس می کنیم به آن ها پاسخی مناسب بدهیم دهیم. در ابتدا  این مبحث در مورد زرشک قرمز خوراکی و همچنین موانع تولید، خواص زرشک و فرآورده های زرشک صحبت می کنیم و در انتها در مورد صادرات و قیمت زرشک اطلاعات مفصلی ارایه خواهیم داد.

قیمت زرشک

انواع زرشک خوراکی ایران

زرشک بی دانه قرمز یا همان زرشک پلویی و زرشک سیاه بی دانه و دانه دار، از اقسام گونه خوراکی زرشک هستند. زرشک محصولی است که بیشتر در ایران تولید میشود. کشور ما ایران، تولید کننده بیش از 95 % زرشک مورد نیاز بازار جهانی است. سهم منطقه خراسان جنوبی از این رقم تولید در حدود 98% زرشک تولید شده در ایران است. در این منطقه بیش از پانزده هزار هکتار از اراضی کشاورزی اختصاص به باغات زرشک دارد. خرید نهال زرشک را می توان هم از کشاورزان داشت و هم اینکه وب سایت هایی هستند که عرضه آنلاین زرشک دارند.

خرید زرشک بیرجند

البته لازم است بدانید زرشک محصولی است که در کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی کمتر شناخته شده است. برخلاف ما ایرانیان که طعم و مزه ترش و ملس این میوه را میپسندیم، ذائقه بیشتر مردم دنیا تا حدودی شیرین پسند است. ضمن اینکه در آشپزی ایرانی، زرشک مورد مصرف بسیاری دارد. در حالیکه در آشپزی دیگر مناطق دنیا تا کنون استفاده خاصی از زرشک نشده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را بیابد.

برای شناساندن هر چه بیشتر و بهتر این محصول، ایده بهتر آن است که از محصولات فرآوری شده و آماده مصرف مانند کنسانتره زرشک و یا مربای زرشک  شود. امید است زرشک نیز چون زعفران بتواند در آینده ای نزدیک جایگاه خود را در آشپزی روز دنیا پیدا کند. و محلی برای ارز آوری بیشتر برای کشور و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان این محصول باشد. قیمت روز زرشک و زعفران معمولا در خراسان جنوبی تعیین می شود. 

در صورت تمایل به خرید کنسانتره زرشک و همینطور خرید مربای زرشک به منظور صادرات دارید با ما در ارتباط باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت زرشک پفکی و قیمت زرشک دانه اناری و اخرین حراج های این مرکز ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید. 

موانع تولید زرشک

یکی از مشکلاتی که اکثر باغداران زرشک با آن مواجه هستند مشکل کم آبی است. تحقیقات و تجربه نشان داده که راندمان تولید در باغاتی که آبیاری بیشتری دارند رقم بسیار قابل توجهی است. این رقم گاهی حتی به پنج برابر هم میرسد. این موضوع لزوم استفاده از روشهای جدید آبیاری را بیش از پیش روشن می سازد. در صورت بکار گیری این روشها میتوان گامی بزرگ در جهت رشد اقتصادی مردم این منطقه و توسعه نیروی انسانی فعال در این حوزه کرد. در نتیجه از تغییر شغل کشاورزان به دلیل کاهش میزان تولید جلوگیری به عمل آورد.

خواص زرشک (Barberry Benefits)

زرشک میوه ای پرخاصیت است و ارزش غذایی و دارویی بسیار زیادی دارد. تقریبا از تمامی بخشهای این گیاه از میوه گرفته تا ریشه میتوان استفاده کرد. در ادامه توضیحی کوتاه در رابطه با ترکیبات موجود در بخشهای مختلف زرشک و بعضی از موارد استفاده بیشمار آن میدهیم.

  • گل زرشک: در اواخر بهار درختچه زرشک به گل مینشیند. گل زرشک حاوی ماده آلکالوئید اکسی اکانتین است
  • برگ زرشک: در فصل گل دادن درختچه برگ این گیاه را میتوان چید. برگ زرشک حاوی ماده آلکالوئید بربرین است و اثر درمانی و خاصیت دارویی دارد. از آن برای قطع خونریزی استفاده می شود.
  • پوست ساقه زرشک: پوست ساقه درختچه زرشک حاوی ماده بربرین، بربامین و اکسی اکانتین بوده خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد انگلی دارد.
  • ریشه زرشک: ماده اصلی موجود در گیاه زرشک ماده بربرین است که در ریشه آن به وفور یافت می شود و خواص درمانی بیشماری دارد. در درمان امراض کبدی، بند آوردن خونریزی و درمان بعضی از مشکلات چشم به کار برده میشود.

قیمت زرشک

البته لازم است یادآوری کنیم استفاده از هر داروی گیاهی مستلزم مشورت با پزشک متخصص است و نباید هیچ دارویی را بدون نظر کارشناسی مصرف کرد. خواص زرشک آبی با خواص زرشک قرمز تفاوت هایی دارد. این روز ها که بسیاری از مردم درگیر کبد چرب و چاقی هستند برخی از متخصصان از خواص زرشک برای لاغری و کبد چرب بسیار صحبت می کنند. 

مصارف و فرآورده های زرشک  (Barberry Products)

همانطور که میدانید زرشک موارد مصرف فراوانی نزد ما ایرانیان دارد. در ادامه به چند مورد مهم از مصارف این محصول اشاره می کنیم.

  • آشپزی ایرانی

در بین نام غذاهای ایرانی برای مثال زرشک پلو با مرغ جایگاه و هویتی دارد که بدون نام زرشک تعریفش بی اصالت است. در آشپزی ایرانی همچنین  برای تهیه  دلمه – ته چین – کوکو – کوفته – آش- سالاد – کیک و دسر- مربا- مارمالاد- خمیر زرشک و… استفاده میشود.

  • نوشیدنیها

در تهیه دم نوش- انواع شربت ( به تنهایی یا میکس شده با سایر آبمیوه ها) افشره زرشک- سکنجبین زرشک و آب زرشک 

از جمله فرآورده های زرشک می توان به کنسانتره زرشک اشاره نمود کی پایه آب میوه و شربت زرشک است. ژله، آب نبات، مشروبات ب بسیاری دیگر که در شکل زیر می بینید از فرآورده های دیگر زرشک می باشند.

آب زرشک (Barberry Juice)

هر چند آب زرشک قرمز از آب زرشک سیاه کمتر در بازار مرسوم است. اما طرفداران خود را نیز دارد. برخی از ذائقه ها طعم بسیار ترش را نمی پسندند.  طرز تهیه آب زرشک بسیار ساده است. با یک سرچ کوچک در اینترنت شیوه گرفتن آب زرشک را می یابید.

صادرات چیست؟

صادرات به مفهوم کلی ارسال یک کالا از منطقه ای به منطقه دیگر چه در داخل و چه در خارج کشور است. ولی به طور معمول و عامیانه صادرات یک کالا به مفهوم عبور از مرز گمرکی کشور با رعایت کامل قوانین مربوطه و صدور آن به کشورهای دیگر است. با توجه به اینکه بعضی کشورهای دیگر دنیا متقاضی زرشک هستند بخشی از تولید زرشک به صادرات زرشک اختصاص پیدا میکند.  

صادرات زرشک ایران

ظرفیت تولید سالیانه زرشک در استان خراسان جنوبی در حدودبیست هزار تن است و همانطور که میدانیم عمده تولید زرشک در خراسان جنوبی است. بیشتر سهم تولید زرشک کشور به این استان اختصاص دارد.

زرشک محصولی است بومی کشور ایران بوده و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک دنیاست. این انحصار محصول میتواند امتیازی برای کشور ما باشد. اما به دلیل آشنایی بسیار کم مردم دیگر مناطق دنیا با این میوه، متاسفانه صادرات زرشک ایران  بخش کوچکی از تولید را شامل میشود و از چند صد تن تجاوز نمیکند.

صادرات زرشک ایران

تماس با ما